0
0

درختانی که دیگر در شادآباد نیستند

قطع درختان شادآباد

در طراحی اولیه بزرگراه بروجردی هیچ توجهی به پیوست های زیست محیطی نشده است و به همین دلیل بزرگراه بروجردی بسیاری از باغات و درختان محله شادآباد را از بین برد. چندی پیش وبسایت کوچه گرد گزارشی از این مورد داشت و در آن زمان درختان هنوز در حال زندگی بودند. تصاویر به خوبی گویا است. درختانی که برخی از آن ها از یکصد سال پیش در محله شادآباد نفسی می کشیدند و سایه شان بر سر اهالی شادآباد بودف امروز دیگر سر جای خود نیستند. 

مرگ این درختان محصول عدم توجه به پیوست های زیست محیطی و اجتماعی در احداث و طراحی اتوبان ها و معابر نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور است. شاید اگر ما در هنگام طراحی معابر به این پیوست ها رجوع می کردیم، امروز شاهد قطع و قلع و قمع درختان و باغات شهر تهران نبودیم. 

امروز شاید دیگر برای تهیه و تدوین پیوست های زیست محیطی برای بزرگراه شهید بروجردی بسیار دیر شده باشد ، اما این تنها نمونه از این دست نبوده و تنها نمونه نیز در آینده نخواهد بود. به یقین در آینده نیز ما چنانچه با همین اسناد مخدوش اقدام به طراحی بزرگراه ها و معابر در دل شهرها و یا حتی خارج از شهرها کنيم همین دست مشکلات گریبانگیر ما خواهد بود. درختان و باغات از میان خواهند رفت و جای خود را به خودروها خواهند داد. 

در این میان محله شادآباد تنها باغ به جای مانده از زمان قاجار را نیز در تمام منطقه هجده در خود جای داده است. باغی یک هکتاری با درختانی بسیار کهنسال که در روزهای آینده قربانی بزرگ بزرگراه شهید بروجردی خواهد بود. باغ میدان جانبازان در نزدیکی میدان شادآباد تنها باغ دست نخورده زمان قجر است که در طراحی بزرگراه بروجردی در مسیر این بزرگراه قرار گرفته و در آینده ای نزدیک سرنوشت حتمی آن مرگ است. باغ مذکور بدون هیچ گناهی دچار حرص ما برای استفاده بیشتر از خودرو خواهد شد و از نفس و تکاپو خواهد افتاد.

 

قطع درختان شادآباد باغات تخریب شده شادآباد

 

منبع:

rizy

b2n

امتیاز شما به این نوشته
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://shadabad.kochegard.ir/?p=1048
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
مدیر سایت
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد درختانی که دیگر در شادآباد نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.