0
0

مرگ آخرین باغ قجری شادآباد

باغ شادآباد

مرگ آخرین باغ قجری شادآباد زیر تیغ بزرگراه شهید بروجردی

بزرگراه شهید بروجردی به دلیل نداشتن پیوست های زیست محیطی و اجتماعی بسیاری از باغات محله شادآباد را زیر تیغ لودرهای خود گرفت و آن ها را نابود کرد. این باغات ریه های محله شادآباد و شهر تهران بودند که توسط بزرگراه بروجردی بلعیده شده و از بین رفتند. در آخرین پروژه تخریب باغات ، نوبت به باغ جنب میدان جانبازان است. سرنوشت  این باغ که آخرین باغ دوران قجر در محدوده شادآباد و یافت آباد است ، همانند باغ های دوران سلف خود در منطقه هجده به مرگ ختم خواهد شد. 

اهمیت باغ میدان جانبازان به این دلیل است که این باغ آخرین یادگار باغ های قجری در منطقه هجده است که به شکلی سالم و دست نخورده در منطقه هجده باقی مانده است. باغ قجری از زمان قاجار تا کنون خود را از گذر ایام زنده نگه داشته بود. درختان کهنسال باغ میدان جانبازان شاهد این مدعا است که این باغ کهنسال در زمان قجر حیات داشته است ، گر چه در طی این سال ها درختان باغ حیات و مماتی داشته و برخی درختان در زمان های بعد در این باغ کاشته شده  یا با درختان دیگر جابجا شده اند. 

هر بهار شکوفه های این درختان از پس دیوارهای کاهگلی و قدیمی خودنمایی می کرد و حس آمدن بهار را برای شادآباد به ارمغان می آورد. هر پاییز خزان رنگارنگ باغ یادآور مهربانی فصل پاییزش بود. این باغ نیز قربانی حرص بی پایان ما برای ریختن خودرو در خیابان ها خواهد شد و آخرین باغ شادآباد نیز به دلیل عدم پیوست های زیست محیطی در طراحی پروژه های شهری خواهد مرد.

5/5 - (8 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://shadabad.kochegard.ir/?p=1092
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
مدیر سایت
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مرگ آخرین باغ قجری شادآباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.