0
0

مرگ دردناک درختان شادآباد در بزرگراه شهید بروجردی

قطع درختان

روزگاری باغات شادآباد را باغات شاهزاده می گفتند. این باغات تفرجگاه قشلاقی شاهزادگان قجر بود. بسیاری از باغات زیبای شادآباد جهت احداث پروژه هفتاد و شش متری شهید بروجردی از بین رفته است. باقی این باغات و درختان نیز یک به یک در نوبت سربرداری، کف بری و جابجایی هستند. باغات این محدوده را باغات شاهزاده میگفتند و در قدیم متعلق به شاهزاده گان ایل قجر بود. باغات شازده نگین سبز و زیبای جنوب غرب تهران بود که قربانی احداث پروژه هایی مانند بزرگراه بروجردی، بزرگراه آزادگان و بلوار شهید مهتدی شده و از بین رفتند. بی دلیل نیست که نگین سبز و شاه آباد جنوب غرب تهران که روزی پاک ترین منطقه تهران بود، مبدل به آلوده ترین منطقه تهران شده است.

jpg11
چند روزی است که شهرداری درختانی را در حد فاصل رودخانه کن تا میدان جانبازارن جهت جابجایی یا کف بر کردن درختان، سربرداری کرده و این درختان و باغات را در نوبت جابجایی قرار داده است. این درختان از آخرین درختان باغات شاهزاده قجری هستند که آخرین نفس هایشان به گوش ما می رسد.

هنگاهی که در طراحی پروژه های شهری پیوست های زیست محیطی و اجتماعی طرح ها یا اصالتاً وجود ندارند و یا نادیده گرفته میشوند، نتیجه اش همین است که انسان ها و درختان قربانی احداث این پروژه ها می شوند. چه بسیار درختان و باغاتی که در همین پروژه هفتاد و شش متری شهید بروجردی به نام جابجایی قطع شدند و از بین رفتند و فضای تنفس گاهی منطقه هجده و شهر تهران را به یغما بردند. شهرداری همواره قطع اشجار را به نام جابجایی اشجار انجام می دهد، درحالی که سرنوشت هیچ کدام از این درختان پس از جابجایی تا کنون منتشر نشده است. ما هیچ گاه اطلاعاتی از چنین جابجایی هایی نداشتیم. هیچ گاه از درختانی که با نام جابجایی قطع شدند، در جای دیگر رونمایی نشده است.

قطع درختان
درختان این محدوده بین یکصد سال تا سی سال عمر دارند. بسیار بعید است که چنین درختان تنومندی از زیر تیغ چنین جابجایی بزرگی جان سالم به در برند. این اتفاقات نتیجه رویکرد توسعه شهری ماشین محور است. رویکردی که هیچ توجهی به انسان ها و درختان ندارد و تنها به دنبال هموار کردن مسیر اتومبیل ها است. پروژه بعدی قطع درختان شادآباد باغ یک هکتاری میدان جانبازان است. باغی با درختان یکصد ساله که در طرح تخریب قرار دارد و در آینده ای نزدیک، قربانی عطش اتومبیل های ما خواهد شد و از بین خواهد رفت. باغ میدان جانبازان آخرین باغ شادآباد و بزرگترین و تنها به جا مانده باغات زیبای ایام قجر است. در مورد باغ میدان جانبازان در فرصتی دیگر به تفصیل سخن خواهیم گفت.

امتیاز شما به این نوشته
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://shadabad.kochegard.ir/?p=486
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
علی سلیمانی
کارشناس موسیقی ،دانشگاه سوره، و کارشناس ارشد روابط بین الملل ،دانشگاه علامه طباطبایی، روزنامه نگار و فعال زیست محیطی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مرگ دردناک درختان شادآباد در بزرگراه شهید بروجردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.