0
0

منطقه هجده کانون آلاینده هوای تهران

آلودگی هوای منطقه 18 تهران

منطقه هجده تهران به گواه ایستگاه های سنجش آلودگی همواره و به خصوص در فصل زمستان یکی از آلوده ترین مناطق تهران است. ایستگاه سنجش آلودگی شادآباد بیشتر رتبه یک تا سه آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد که این اتفاق در اکثر فصول سال و به تناوب در این منطقه رخ می دهد. اگر ما در نظر بگیریم که منطقه هجده جزو الوده ترین مناطق تهران است و اگر باز هم در نظر بگیریم که کریدور ورودی هوا به شهر تهران از مناطق غربی و جنوب غربی است می توانیم یکی از متهمین اصلی آلودگی هوای تهران را دریابیم.

کانون های آلودگی در منطقه هجده متعدد و متنوع است. بزرگترین آن ها بازار آهن شادآباد، فعالیت کارخانه آسفالت، فعالیت گمرک خلیج فارس، وجود کارخانه جات متعدد در مجاورت و داخل منطقه هجده، وجود صنایع آلاینده بسیار زیاد در منطقه، انبارهای صنعتی و و غیر صنعتی بسیار متعدد در محدوده منطقه هجده، عدم وجود منطقه هجده در رینگ کامیون ممنوع که باعث تردد کامیونها و وسایط نقلیه سنگین به داخل شهر تهران می شود و بسیاری دیگر از موضوعات از جمله دلایل این آلودگی گسترده هستند.

موضوعی که به این تشدید آلودگی کمک می کند موضوع ریزگردهایی است که در منطقه هجده تولید می شود. کانون اکثر این ریزگردها نیز معادن شن و ماسه خلیج فارس، بزرگراه نیمه تمام هفتاد و شش متری شهید بروجردی و فضای رها شده در قسمت فوقانی راه آهن تهران تبریز است.
از دلایل دیگر آلودگی منطقه هجده تهران زباله سوزی‌هایی است که در حریم و شهرستان‌های اطراف منطقه هجده رخ می‌دهد. در این قسمت نیز مشکل آن است که برخی اقدام به سوزاندن لاستیک و سیم‌های مسی کرده تا مس و آهن داخل آن را استخراج کنند که این کار بسیار آلاینده است.

تمامی آنچه در منطقه هجده روی می‌دهد و آلودگی شدید این منطقه ظرف چند ساعت در کل تهران منتشر شده و هوای کل تهران را آلوده خواهد کرد. بسیار مشاهده شده که در ابتدای صبح آلودگی منطقه هجده چندان تفاوتی معناداری را با بقیه مناطق تهران نداشته اما به محض آغاز به‌کار بازار آهن شادآباد و کارخانه آسفالت و دیگر مراکز آلاینده منطقه هجده، پس از چند ساعت، منطقه هجده در صدر آلودگی قرار می‌گیرند و پس از آن آلودگی در کل تهران منتشر می‌شود. به این ترتیب باید مدیریت شهری تهران هر چه سریعتر فکری به حال این مراکز آلاینده در منطقه هجده کرده تا بیش از این منطقه هجده تهران کانون آلودگی شهر تهران ‌نباشد.

امتیاز شما به این نوشته
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://shadabad.kochegard.ir/?p=409
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
علی سلیمانی
کارشناس موسیقی ،دانشگاه سوره، و کارشناس ارشد روابط بین الملل ،دانشگاه علامه طباطبایی، روزنامه نگار و فعال زیست محیطی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد منطقه هجده کانون آلاینده هوای تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.