0
0

بخشی از مشکلات پروژه شهید بروجردی در منطقه هجده

پروژه شهید بروجردی

به مناسبت انتشار گزارشی قدیمی از مشکلات مردم در زمان ساخت پروژه شهید بروجردی در منطقه شادآباد
پروژه 76 متری شهید بروجردی در سال 1384 کلنگ خورد و ساخت آن آغاز شد. این پروژه قرار بود اتوبان ساوه در جنوب غرب تهران را به بلوار یادگار امام متصل کند. این پروژه به دلیل گذر از محلات منطقه هجده از ابتدا مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرد و به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و عدم مدیریت صحیح پس از پانزده سال هنوز به بهره برداری نرسیده و مشکلات آن تا کنون ادامه دارد.
اولین مشکلی که این پروژه برای اهالی منطقه هجده ایجاد کرد مسدود شدن گذرهای محلی جهت ساخت این اتوبان بزرگ بود. بسیاری از محلات منطقه هجده مانند شادآباد، کوی هفده شهریور، سعید آباد و یافت آباد از این موضوع متضرر شدند و مسیرهای عبوری آن¬ ها از همان زمان تا کنون دستخوش تغییر و تحول و مسدود شدن است. این عدم دسترسی محلی شکاف اجتماعی بزرگی را نیز در پی داشت که این شکاف اجتماعی آثار جنبی بسیاری را در پی داشته است.
فضای رها شده و بروز آسیب های اجتماعی گسترده نیز از دیگر مشکلات بزرگ این پروژه در طی این سال ها بود. به دلیل عدم دسترسی محلی در بسیاری از نقاط این پروژه آسیب های اجتماعی بسیاری در محوطه این پروژه ایجاد شد. این مشکلات اعم از زورگیری، تجمع معتادین و کارتن خواب ها و بسیاری دیگر از موضوعاتی از این قبیل است و این موضوعات نیز ناشی از فضای گسترده رها شده ای است که این پروژه در پی داشت.
از بین رفتن باغات و بخشی از منازل مردم از جمله مشکلات بزرگ این پروژه بود که چالش های بسیاری را برای مردم در پی داشت. در ویدئوی مربوط به میدان جانبازان بخشی از این مشکلات کاملاً قابل مشاهده است. تا کنون نیز این مشکلات در همان میدان جانبارزان پابرجا است و هنوز میدان جانبازان پس از پنج سال انسداد محور، به بهره برداری نرسیده است. در طول مسیر باغات بسیاری تخریب شد و حتی در زمان تخریب یکی از منازل مسکونی در میدان جانبازان یکی از اهالی شادآباد، هنگام تخریب جان خود را از دست داد.
تمام این مشکلات ناشی از عدم مدیریت در هنگام تعریف و ساخت پروژه بود. اگر قبل از ساخت مشکل معارضین املاک پروژه به درستی تعریف شده بود و به پیوست¬های اجتماعی این پروژه توجه می شد، شاید اصلا پروژه ای با چنین ابعادی در داخل بافت مسکونی اصلا تعریف نشده و زندگی مردم برای پانزده سال چنین مختل نمی شد.

امتیاز شما به این نوشته
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://shadabad.kochegard.ir/?p=414
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوک
ادمین کوچه گرد
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد بخشی از مشکلات پروژه شهید بروجردی در منطقه هجده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.